26. apríla 2024
Pastva pre očiPre pamätníkov

STARÝ MOST: Cesta smrti nad rozbúreným Dunajom a iné pikošky

Jedným z kultových miest Bratislavy je Starý most. Áno, to nie je iba stavba, je to miesto. Pred štyrmi rokmi sme sa konečne dočkali nového Starého mosta, ale v tomto článku si zaspomíname tiež na starý Starý most.

Starý most, to bol poriadny kus železa.
Nie, táto fotka nemá sto rokov, ale len dvadsaťpäť.

Na úvod zopár faktov. Prvého pevného mosta cez Dunaj sa Požoň dočkala v roku 1889 a pomenovaný bol po rakúskom cisárovi a uhorskom kráľovi Františkovi Jozefovi I. A Ferenc Jožka sa osobne zúčastnil aj na jeho otvorení. Most nebol len pre peších, viedla cezeň tiež cesta a premávali vlaky vrátane legendárnej električky do Viedne. Po zániku monarchie bol most premenovaný na Štefánikov.

Tomuto mostu sa osudným stal koniec vojny, keď ustupujúca nemecká armáda 3. apríla 1945 vyhodila do vzduchu oceľovú konštrukciu a poškodený bol tiež jeden pilier.

Pohľad okolo r. 2002 z budovy bývalého Presscentra.
Starý prístav a sklady.
Rok 2010 – pohľad z balóna. Vpravo v pozadí stavenisko Eurovea.

RUSI BOLI HOTOVÍ RAZ-DVA

Červenej armáde, ktorá Bratislavu oslobodila, trvalo iba pol roka, kým most dala znova dokopy. Do roboty pritom vo veľkom zapriahla nemeckých zajatcov. Most Červenej armády, ako znel jeho nový oficiálny názov, mal vydržať ako provizórium iba nejakých 15 rokov. Nakoniec však Bratislavčania po Starom moste chodili až do roku 2013. V tom čase bola už dlhé roky nefunkčná železničná trať a aj chodník pre peších bol v dezolátnom stave. O jeho rozobratí však rozhodol iný fakt – Starý most bol priveľmi nízko nad hladinou Dunaja, čo komplikovalo lodnú dopravu. Preto sa rozhodlo, že Bratislava bude mať nový Starý most a zacvaká to najmä EÚ.

Pri vysokej vode bol problém – most prekážal lodnej premávke.

OTVORILI HO NARÝCHLO

Trvalo tri roky, kým ten starý rozobrali, navýšili piliere a postavili nový. Skoro to nestihli a eurofondy by boli fuč. Bratislavskí mocipáni radšej most narýchlo otvorili už 19. apríla 2016 – čo na tom, že trvalo ešte niekoľko mesiacov, kým po ňom začali jazdiť  električky…

Neviem ako vám, ale mne sa ten zelený nový most veľmi páči. Je to príjemná cesta ako sa dostať z jedného brehu Dunaja na druhý a električka do Petržalky je extra bonus. Napriek tomu s nostalgiou spomínam na ten starý Starý most – Most Červenej armády.

Nový Starý most a príjemná letná pláž.

CESTA SMRTI NAD DUNAJOM

V  90. rokov patrilo k bratislavskému nočnému bonmotu prejsť cez most po koľajach, kde na mnohých miestach už  chýbali oceľové platne a pod nohami ste mali šumiaci dravý prúd Dunaja. Viacerých podgurážených odvážlivcov a samovrahov, ktorým sa most stal osudným, vylovili potom až v Čunove…

Na Starý most mám milé spomienky v podobe fotiek. Raz sme s kamošmi na moste iba tak blbli cestou z Lunaparku, jednu slušácku fotku z toho májového dňa 1995 pripájam. A k nej ďalšie zábery z môjho archívu.

Autor článku v r. 1995.
December 2013 – z bratislavskej strany začali demontovať Starý most.
V akcii.
Zvárači odkusovali z mosta ohromné kusy ocele.
Most mizol Bratislavčanom pred očami.
V polovici demolície.
Máj 2014. Ups! Bratislava prišla o Starý most!
Z petržalskej strany začal rásť nový most.
19. máj 2016 – nový most otvárali s veľkou pompou primátor, starosta, župan…
Električky začali po moste premávať až v lete 2016.
Na záver jedna nostalgická.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *