27. novembra 2024
HistóriaMiesta

Vlaky na Rendezi: Najzábavnejšie múzeum v Bratislave!

Priznám sa, že bratislavské múzeá mám rád. Musím však jedným dychom dodať, že väčšina expozícií nie je bohvieaká pútavá zábava. Veci naskladané vo vitrínach, panely s fotografiami a hromadou vysvetľujúceho textu. Ale je minimálne jedno múzeum, kde sa nebudú vaše ratolesti nudiť a užijú si ho aj dospeláci.

Stanica Rendez s Malými Karpatami v pozadí.
Krásna mašinka z r. 1896.
Na každej akcii nadšencov železničnej histórie je na čo pozerať.

Hovorím o železničnej nákladnej stanici Rendez, oficiálne Východné. Že kde to je? Medzi mestskou Račou, Vajnormi a Zlatými pieskami. Dostať sa tam mestskou dopravou je naozaj výzva, čiže radšej sa tam vydajte autom. Parkovať je kde. Veľká nákladná stanica so stovkami vagónov, rušňami a desiatkami koľají prichýlila už pred rokmi bratislavských nadšencov železničnej histórie. V rámci múzejno-dokumentačného centra ŽSR tu organizujú viackrát do roka prehliadky starých vlakov a techniky. A nielen, že si môžete staré mašiny zblízka obzrieť, ale sa na nich aj povozíte. Ak túžite zažiť jazdu na parnom rušni, socialistickom motorovom vlaku alebo na čudesnej drezíne s kapotou auta, tak choďte určite na Rendez. Vôňu uhlia, piskot lokomotív a oblaky pary si zamilujete!

Tento škodovkársky parný rušeň jazdil v doprave ešte pred 50 rokmi.
Príprava na jazdu.

Expozícia však nie je sprístupnená každý týždeň, prehľad akcií nájdete na stránke www.zeleznicnemuzeum.sk. Fotky, ktoré pripájam, vznikli na akciách v priebehu viacerých rokov. Naposledy som tam bol 18. mája vrámci Noci múzeí a galérií. A ak chcete zažiť ozajstnú romantiku starých čias, prihláste sa na jazdu parnou lokomotívou so súpravou starých storočných vagónov. Hotový slovenský Orient express! Historická súprava jazdí niekedy až do Plaveckého podhradia, inokedy iba po Lamač.

Zážitok pre malých aj veľkých.
Raz som tam vymákol aj takúto C. a K. kapelu.
Nezvyčajná drezína.
V areáli východnej stanice sa zachovalo viacero budov z 19. storočia.
Tento rušeň z r. 1961 makal v podniku Východoslovenské kameňolomy a štrkopiesky, n. p.
Na koľajach je odstavených pár hrdzavých strojov, ktoré ešte len čakajú na rekonštrukciu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *